PVC

خانه > محصولات > گرانول های بازیافتی > PVC

پی وی سی (PVC) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلی وینیل کلراید یا پی‌ وی‌ سی از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک است. در نوع سخت و انعطاف‌ پذیر تولید می‌ شود. PVC یکی از ارزشمند ترین و پرکاربرد ترین محصولات صنعت پتروشیمی محسوب می‌ شود.  موارد مصرف آن نامحدود است. PVC به دلیل قیمت مناسب و کاربری آسان، در صنعت ساختمان‌ سازی کاربرد فراوانی دارد. امروزه پی‌ وی‌ سی در ساختمان‌ سازی، جایگزین مناسبی برای مواد سنتی از جمله چوب، سیمان و سفال شده است.

کاربردهای پی‌وی‌سی چیست؟

  • وینیل سایدینگ
    • علامت مغناطیسی کارت‌ های هوشمند
    • برش عمودی پنجره‌ ها
    • صفحات گرامافون
    • ساخت لوله، کانال و لوازم قابل نصب
    • کیف‌ های ارزان قیمت
    • پنجره‌ های بدون دید
    • تولید لباس و لوازم خانگی نظیر پرده
    • کف‌ سازی و ساختن سقف
    • روکش سیم و کابل‌ های الکتریکی
    • توپ‌ های بازی با وزن پایین
    • لوله‌ کشی آب و فاضلاب

پی‌ وی‌ سی چگونه تولید می‌شود؟

پی‌ وی‌ سی نیز مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن، از جمله پلیمرهای پرمصرف محسوب می‌ شود. این ماده به‌ راحتی می‌ تواند با افزودنی‌ ها و نرم‌ کننده‌ ها ترکیب شود. همچنین ساختارهایی با ویژگی‌ های مختلف از آن تولید می شود؛ از جمله فیلم‌ های نرم و انعطاف‌ پذیر تا قطعات سخت.

پی‌ وی‌ سی قیمت مناسب و نیز فرآیند پذیری بالایی دارد، از این رو کاربرد آن در حال افزایش است. pvc را می‌ توان با روش‌های اکستروژنی (برای تولید لوله، کابل، پروفیل، گرانول‌ سازی و ..)، پوشش‌ دهی دورانی (تولید توپ)، غوطه‌ وری(تولید دستکش) و روش‌ های معمول تزریقی–فشاری (جهت تولید قطعات فنی و پیچیده) تولید کرد.

معرفی انواع افزودنی‌های پی وی سی

پی وی سی از پایداری حرارتی پایینی برخوردار بوده و همچنین پلیمری سخت است. برای فرآیند پذیر شدن آن و همچنین اصلاح خواص محصول نهایی نیاز به استفاده از افزودنی‌هایی در فرمولاسیون پی وی سی است.

به ترکیب پی وی سی با افزودنی‌ها کامپاند (compound)، و به فرآیند تهیه آن کامپاندینگ(compounding) گفته می‌شود.

نکته: کامپاندینگ پی وی سی به دو حالت کامپاندگ–مذاب و کامپاند جامد انجام می‌شود. در کامپاندیگ– جامد مواد با یکدیگر در میکسر مناسب مخلوط می‌شوند که به صورت ترکیب مایع ( در پی وی سی خمیر– حلال و لاتکس) و یا به صورت ترکیب جامد است.  در آن صورت به آن dry blend  نیز گفته می‌شود که به صورت ترکیب یکنواخت و اصطلاحا free-flowing درمی‌آید.

در کامپاندیگ مذاب پی وی سی و افزودنی بعد از میکس توسط تجهیزات مختلف ( معمولا اکسترودر دو ماردون پی وی سی) به صورت گرانول درمی آید. و برای فرآیند شدن در مرحله بعد استفاده می‌شود. در واقع گرانول پی وی سی نیز مانند کامپاند پی وی سی یک محصول میانی است.

کامپاند تولید شده در مرحله بعد وارد فرآیند اصلی می شود.  ( اکستروژن–تزریق– کلندرینگ– اکستروژن دمشی و…) و در نهایت محصول نهایی از آن ساخته می‌شود.

( لوله – پروفیل– ورق– دیوارپوش–کابل– چرم پی وی سی و…). در مواردی ممکن است این محصول به عنوان یک محصول میانی باشد. و توسط یک فرآیند دیگر به محصول نهایی تبدیل شود. به طور مثال فیلم و ورق‌های تولید شده در فرآیند کلندرینگ ممکن است در مراحل بعد ( به طور مثال با فرآیند ترموفرمینگ) به محصول نهایی تبدیل شوند.

اجزای ترکیب پی وی سی:

  • روان کننده

  • نرم کننده

  • پایدار کننده حرارتی

  • پایدار کننده نوری

  • آنتی اکسیدان

  • براق کننده

  • کمک فرآیند

  • اصلاح کننده ضربه

  • رنگدانه ها

تاثیر روغن dop در صنعت گرانول چیست؟

یکی از بهترین راه های برای بازیافت و استفاده مجدد از تولیدات PVC ، تبدیل آن ها به گرانول است. گرانول، شکل خاصی از پلیمر است که به شکل دانه های ریز تولید می شود.  کاربردها و مصارف گوناگونی دارد. در فرایند تبدیل پی وی سی به گرانول، افزودنی های مختلفی به آن اضافه می شود. هدف از این کار بالا بردن مقاومت، و داشتن رنگ و شکل بهتر در محصول نهایی است. یکی از مهم ترین افزودنی هایی که به ترکیبات گرانول افزوده می شود، روغن دی او پی یا dop است.

از میان افزودنی های مختلفی که برای مصارف گوناگون و تولید محصولات مختلف به پلیمر افزوده می شود. روغن dop یکی از مهم ترین افزودنی هاست. این روغن که یک نوع نرم کننده به شمار می آید. برای افزایش انعطاف و در عین حال مقاومت گرانول و نرم کردن آن استفاده می شود. در ادامه این صفحه این روغن را بیشتر معرفی می کنیم. هم چنین به نقش و تاثیر آن در صنعت گرانول می پردازیم

ویژگی‌های این روغن

روغن dop ویژگی های مختلفی دارد که موجب استقبال تولیدکنندگان و گسترش موارد مصرف آن می شود. از جمله ویژگی های آن عبارتند از:

نامحلول بودن در آب:

یکی از ویژگی های روغن دی او پی، این است که در آب حل نمی شود. بسته به کاربرد گرانول تولید شده با این روغن، این ویژگی می تواند هم خوب باشد و هم بد. اما اینکه این روغن آب را به صورت شیمیایی آلوده نمی کند و زمینه ساز مسمومیت نمی شود یک مزیت به حساب می آید. گذشته از آن با توجه به کاربرد زیاد این روغن برای تولید گرانول های مورد استفاده در شلنگ سازی و کابل سازی، حل نشدن در آب هم یک مزیت است و هم یک ضرورت.

رنگ روشن:

یکی دیگر از مزایای روغن dop رنگ روشن آن است. رنگ روشن باعث می شود تا بافت گرانول نرم و انعطاف پذیر شود. و همچنین شکل پذیری مناسبی دارد، بدون آن که رنگ محصول عوض شود. بسیاری از افزودنی های مورد استفاده در صنعت گرانول دارای رنگ هستند.  همین یک اثر منفی در رنگ پذیری نهایی محصول تولید شده خواهد داشت.

بدون بو:

یکی از معضلات در صنعت گرانول و به طور کلی پتروشیمی، بوی بد و نامطبوع افزودنی ها و مواد مورد استفاده است. خوشبختانه این روغن فاقد بو است.  به همین دلیل محدودیتی از این نظر در استفاده از آن وجود ندارد.

حل شدن در روغن های معدنی:

روغن dop در روغن های معدنی حل می شود. با توجه به استفاده از انواعی از این روغن ها در فرایند تولید گرانول، امکان حل شدن روغن دی او پی یک مزیت است؛ چرا که در ترکیب با سایر روغن ها مشکلی ایجاد نمی کند.

جمع بندی

یکی از افزودنی هایی که به گرانول افزوده می شود و کیفیت و قابلیت کاربرد آن را بیشتر می کند، روغن dop است. این روغن ضمن حفظ استحکام گرانول، انعطاف پذیری و نرمی آن را بالاتر می برد. مزایای گوناگون این روغن موجب استفاده بسایر گسترده آن در صنعت تولید گرانول شده است. از گرانول دارای روغن dop در تولید شلنگ، کابل برق، کفش و… استفاده می شود.

روش های بازیافت گرانول pvc

بازیافت گرانول پی وی سی با استفاده از دو روش بازیافت شیمیایی و مکانیکی انجام می‌گیرد.  در زیر به شرح مختصری در مورد هر کدام می‌پردازیم.

بازیافت شیمیایی

با استفاده از این روش، ضایعات و پسماندهای شیمیایی، طی فرآیندهایی مانند هیدرولیز و پیرولیز به ماده‌های اولیه سازنده وسایل پلاستیکی تبدیل می‌شوند. در نهایت می‌توان گفت به شکل پرک خالص درمی‌آیند. در مرحله بعد، این پرک‌ها با مونومر سازنده، تشکیل گرانول پی وی سی می‌دهند. لازم به ذکر است، وسایل پلی اتیلنی تولید شده با استفاده از این گرانول بسیار مرغوب و باکیفیت هستند.

بازیافت مکانیکی

روش بازیافت مکانیکی یک روش رایج و معمول جهت تولید مواد پلاستیکی مورد استفاده در اکثر کشورهای جهان است. در این روش، ابتدا قطعه‌های قابل بازیافت پی وی سی بعد از جداسازی مکانیکی و حذف ناخالصی‌ها سنگ زنی می‌شوند. در مرحله بعد شستشوی قطعه‌ها انجام می‌شود. سپس به ابعاد کوچک و به شکل میله‌ای بریده خواهند شد. در نهایت دانه‌های ریز بلوری شکل گرانول تولید می‌شود.

انواع گرانول پی وی سی

ترکیبات گرانولی pvc به صورت دانه‌های گرانولی بر حسب کیفیت ساخت، به دو نوع سخت و نرم تقسیم‌ می‌شوند. هر کدام از این گرانول‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی هستند. در ذیل به طور مختصر به هر کدام از آن‌ها اشاره شده است.

گرانول نرم

گرانول نرم با توجه به نوع متریال تشکیل دهنده‌ای که دارد، بیشتر برای ساخت وسایل پلاستیکی نرم و انعطاف‌پذیر به کار می‌رود. در تولید این نوع گرانول، از مواد اولیه خام با کیفیت و غیر بازیافتی استفاده می‌شود. گرانول نرم همچنین در تولید انواع سفره، پرده حمام، انواع کابل و سیم، شلنگ، کاغذ دیواری و … کاربرد دارد. محصولات تولید شده توسط این گرانول‌ها برای مصارف بهداشتی مناسب هستند.

گرانول سخت

از گرانول سخت در صنایع ساختمان سازی مانند در و پنجره سازی، لوله و اتصالات، ناودانی‌ها، حفاظ جلوی پنجره و نرده‌های کنار راه پله‌ها می‌توان استفاده کرد. یکی دیگر از محصولات کاربردی تولید شده از گرانول سخت، لوله‌های آب و فاضلاب است. گرانول‌هایی که برای ساخت این نوع محصولات به کار می‌رود به دلیل دارا بودن مواد بازیافتی از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

گرانول پی وی سی همچنین بر حسب کاربردی که دارد شامل موارد زیر است:

  • گرانول واشری و قطعات صنعتی

  • گرانول نواری جهت استفاده در درزها

  • گرانول پزشکی برای ساخت لوازم پزشکی

  • گرانول لوله‌های آبرسانی

  • گرانوال مخابراتی

  • گرانول سردکن

ویژگی‌ها و مزایای گرانول pvc

گرانول پی وی سی یا پلی وینیل کلراید، جز ترموپلاست‌های پر مصرف در صنایع بزرگ و کوچک است. این نوع گرانول از استحکام بالایی در برابر ضربه‌های مکانیکی برخوردار است.

گرانول pvc همچنین در برابر انواع عامل‌های شیمیایی و محیطی، مقاومت کششی و انعطاف پذیری بالایی دارد.

از ویژگی‌های گرانول پی وی سی می‌توان به گستردگی و تنوع در شکل، ابعاد و رنگ آن‌ها اشاره کرد. برای تولید گرانول مورد استفاده در محصولات پلاستیکی مانند نایلون، تنظیمات مارپیچ دستگاه گرانول ساز با عمق کمتری طراحی می‌شود. همچنین برای تولید گرانول با کیفیت، یک فیلتر جهت جداسازی ناخالصی‌ها در دستگاه گرانول سازی قرار می‌دهند. این فیلتر دارای درجه‌بندی بر اساس میزان ریز و درشت بودن منافذ فیلتر است. در نتیجه هر چقدر که این منافذ ریزتر باشند عملیات فیلترسازی بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود.

سوال های پرتکرار در صنعت PVC

1- آیا پی وی سی برای قالب گیری مناسب است؟

تریم پلی وینیل کلراید یا PVC ماده ای است که می تواند به جای چوب برای بسیاری از پروژه های ساختمانی و ساختمانی استفاده شود. پی وی سی سلولی را می توان دقیقاً مانند چوب قالب گیری و شکل داد و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک گزینه مورد علاقه برای سازندگان و پیمانکاران برای ساخت خانه های جدید و پروژه های دیگر است.

2- گرانول پی وی سی در چه مواردی استفاده می شود؟

برای سازگاری پلیمر با تولید صنعتی آن را با تثبیت کننده ها ، نرم کننده ها ، رنگ ها و روان کننده ها مخلوط می کنند. که به فرایند تولید و همچنین انعطاف پذیری بیشتر کمک می کند.

3- آیا لوله های پی وی سی با افزایش سن ترک میخورد؟

پی وی سی هنگامی که برای مدت طولانی در معرض دمای انجماد قرار می گیرد می تواند به راحتی ترک بخورد.

4- آیا پی وی سی برای محیط زیست مضر است؟

پی وی سی در طول چرخه خود از همه پلاستیک ها بیشترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند. و منجر به انتشار مواد شیمیایی سمی مبتنی بر کلر می شود.

5- مواد اولیه پی وی سی چیست؟

مواد اولیه ضروری پی وی سی از نمک و روغن بدست می آید . الکترولیز آب نمک کلر تولید می کند که با اتیلن (به دست آمده از روغن) ترکیب می شود. و مونومر وینیل کلرید را ایجاد می کند.